Produktleveranse med redusert miljøpåvirkning i Stor-Oslo

1. sep. 2022
Ny lastebil fra Nexans med spesialhenger og Euro6-motor

De neste årene blir det å redusere utslipp fra transport et viktig mål for Nexans. Den jobben har vi nå begynt, blant annet gjennom tilrettelegging for pendling til jobb med redusert miljøpåvirkning gjennom installasjon av elbilladere på arbeidsplassen.

I tillegg har vi nylig betraktelig redusert utslippet fra vår egen produkttransport i Stor-Oslo, gjennom å øke kapasiteten per tur med omtrent 90%.

– Frem til i vår hadde vi to eldre lastebiler. Disse ble byttet ut til én lastebil med motortype Euro klasse 6. Den har også optimalisert henger, som gjør at vi kan fylle last i to høyder. Dette gjør at vi kan øke kapasiteten og redusere utslipp betydelig. Vi kan nå kjøre ruten i Stor-Oslo med én bil med Euro klasse 6, i stedet for to uten. Her har vi fått til en stor miljøgevinst, forteller Kyrre Beenfeldt, Supply Chain Manager for Nexans Langhus.

Standarden Euro 6/VI er et nytt europeisk krav til typegodkjenning – eller et nytt utslippskrav for personbiler og tunge kjøretøy.

Dette tiltaket gir kunder i lokalområdet en produktleveranse med mindre miljøpåvirkning enn tidligere. Dessuten er mesteparten av Nexans produkter kortreiste og produsert lokalt på Langhus eller i Grimsås i Sverige. Det gir et godt utgangspunkt når det gjelder CO2-utslipp fra både transport og produksjon.
 

 

Klare for flere miljøvennlige transporttiltak

– Vi har gjort en del av jobben ved å redusere fra to til en biler. Men vi er ikke i mål enda. Vi har en visjon om nullutslipp på lokal distribusjon så fort det er praktisk mulig å gjennomføre, forteller Kyrre.

Neste på listen er vurderingen av elektriske og plantebaserte drivstoffsalternativer for fremtiden.

 

Sammen kan vi komme enda lenger

Å senke utslippene forutsetter samarbeid og planlegging for å komme frem til gode løsninger som gir minimale utslipp, reduserte kostnader og fortsatt god service.

– Hvis en kunde har behov for å motta kabler før klokken tre en onsdag, må vi kanskje likevel kjøre to biler for å innfri det høye servicekravet. Da faller de bærekraftige fordelene av å kjøre kun én bil i fra. Men et samarbeid om bærekraftige løsninger må være fokus for hele verdikjeden for å lykkes optimalt. Kanskje vi  kan spørre oss selv om vi kan unngå den ekstra leveransen på onsdag, med bedre kommunikasjon og planlegging, avslutter Kyrre.
 

Vil du lese mer om bærekraftighetstiltak i Nexans Norge? Da kan du sjekke ut noen av sakene under:

Kontakt oss

Tema som du ønsker mer informasjon om:

Påkrevde felter*

Vennligst sjekk det du har lagt inn for feil

E-postadresse må inneholde @ tegnet

Personlig databeskytter

Det er din rett å nekte behandling og analyse av dine personlige data, og deres bruk til markedsføringsformål

Tusen takk!

Takk for at du kontaktet oss, vi tar kontakt med deg snarlig.

Feil

En feil har skjedd. Vennligst prøve igjen.

Lukk