Kraftdistribusjon

Vestall blant de første til å prøve Tromløp 2.0 med Ultracker

13. jun. 2024

- Det er en Game Changer

Det sier Vestall om nyheten fra Nexans. Kraftselskapet i Vesterålen er en av de første som har fått erfare fordelene med digitaliserte NX-tromler og Nexans Tromløp 2.0

“ Jeg ser posisjon, kabeltype, gjenstående lengde, temperatur og prosjektnummer på hele vårt trommelsortiment. Samtidig har jeg full oversikt og ser om tromlene er inne på lager eller ute på anlegg. Dette er en Game Changer for bransjen ”

Morten Ellingsen

Logistikkansvarlig, Vestall

NX-trommelen fra Nexans har vært en favoritt i bransjen lenge. Det som nå gjør den til en game changer er teknologien Nexans Ultracker, en liten «dings» som plasseres i trommelen. Den måler automatisk restlengden av kabel på trommelen og har en GPS-enhet som viser hvor trommelen befinner seg til enhver tid.

– En klassisk utfordring er at ingen vet hvor mye kabel som er igjen på tromlene etter endt prosjekt. Det betyr at det blir en del kabelsvinn. Med Nexans Ultracker slipper du det, sier Kyrre Beenfeldt, logistikkansvarlig i Nexans.

SE MER: Klive AS er fornøyde med panteordningen (Tromløp 1.0) og NX-tromlene

Like enkelt som å lese VG

– Målet var å gjøre det så enkelt som mulig. Det skal være like lett å hente informasjon om tromlene dine i Nexans-portalen som det er å lese VG, forteller Beenfeldt.

Det betyr at informasjonsflyten nå kan skje i sanntid på tvers av kontoret og prosjektgruppen ute i felt – helt uten manuelle prosesser og Excel-skjemaer.

En trommel med lang levetid

I energibransjen jobber alle for en bærekraftig fremtid. Da er det viktig å ta ansvarlige valg der det er mulig.

NX-tromlene kommer blant annet med en stål-ring rundt trommelen som forlenger levetiden betraktelig.

Andre fordeler med Nexans digitaliserte Tromløp 2.0 er:

• Enkel lokalisering av tromler med GPS
  • Finn nærmeste trommel ved behov for erstatning
  • Tilgang på totalt varelager og prosjektoversikt i sanntid på webb og i app
  • Kappehistorikk
  • Automatisk varsling når tromler kommer inn og ut fra byggeplassen
  • Temperaturkontroll av kabel
  • Rask retur og pant for tom trommel
  • Gjenvinning av kabelrester
  • NX trommel til gjenbruk

“ Med Nexans Ultracker blir det enda enklere å agere bevisst. Når en trommel er tom, markerer du det bare i appen. Vi henter kabelrestene og sikrer miljøvennlig gjenvinning av alle materialer ”

Kyrre Beenfeldt

Logistikkansvarlig, Nexans

Kjøp NX-tromler hos Berggård Amundsen

– Vi setter pris på leverandører som tar bærekraft og klodens fremtid like seriøst som oss, sier Jan Olav Anseth, salgsdirektør for energi i Berggård Amundsen.

Han forteller at de som elektrogrossist er veldig fornøyde med å tilby kundene den beste trommelløsningen på markedet – både når det gjelder bærekraft og teknologi.

– Basert på tilbakemeldingene fra Vestall og det jeg selv har erfart, kan vi anbefale alle våre kunder NX-tromler med Nexans Ultracker i fremtidige prosjekter, avslutter han.

Denne artikkelen er originalt publisert som en annonse i Berggård Amundsens kampanjeblad.