Telekom

FTTO bringer trådløs tilkobling til fremtidsrettet Innoasis-utvikling i Norge

13. jun. 2023
Mange mennesker på innsiden av den nyoppussede Innoasis-bygningen

Innoasis er en vakker totalrenovert bygning som ligger i Stavanger. Som Norges smeltedigel for urban innovasjon tilbyr Innoasis plass for oppstartsbedrifter, etablerte selskaper, offentlige organisasjoner og akademia, som alle jobber med å skape løsninger for smartere og grønnere byer og samfunn. Fellesskapet, som drives av Nordic Edge, er basert på samarbeid, inspirasjon og kunnskapsdeling. Det 4000 kvadratmeter store bygget eies av eiendomsutvikleren Smedvig.

Bygningen ble opprinnelig bygget for Oljedirektoratet i 1978 og gjenspeiler den modernistiske tankegangen fra slutten av 70-tallet. Smedvig startet renoveringen i 2021, med fokus på å gjenbruke eksisterende materialer så mye som mulig og bevare strukturen til den opprinnelige bygningen. En ny trekonstruksjon forbinder bygningens enorme atrium med den eksisterende betongkonstruksjonen, og gjenbruk og bærekraft er avgjørende for bygningens funksjoner og innredning. Dette toppmoderne miljøet krevde selvsagt en bærekraftig og svært fleksibel infrastruktur for kontornettverk som ville passe perfekt inn i de unike arkitektoniske og ergonomiske konseptene.

Gir nødvendig fleksibilitet på en bærekraftig måte

Alle de eldre betongdelene ble beholdt akkurat som de var, og tre- og glasskonstruksjoner ble lagt til. I kombinasjon med plassbehov og takhøyde ville dette ha gjort en tradisjonell kabelinstallasjon vanskelig. I tillegg kreves det PoE for enheter som Wi-Fi-tilgangspunkter, AV-utstyr og et bredt spekter av IoT-sensorer og aktuatorer som er avgjørende for bygningens digitale infrastruktur. Himlingen kombinerer trespiler og åpne partier, med akustisk panel og teknisk utstyr synlig.

Enhver løsning må passe diskré inn i dette designet – som utelukker store kabelbunter.

Bygningen kombinerer utleie av kontorlokaler og samarbeid, og nettverket må være fleksibelt for å legge til rette for nye leietakere og pågående endringer i hvordan arealene brukes. Ved å introdusere en fullstendig Wi-Fi-basert tilnærming koblet til et fibernettverk og innlemme PoE, kan man nå tilby den nødvendige fleksibiliteten og gjøre trådløst tilgjengelig overalt, for alle brukere og leietakere.

Nexans-fiber til kontoret

- FTTO var en perfekt match for dette prosjektets krav innen bærekraft, fleksibilitet og ytelse,» sier Tore Wennberg, teamleder Smarte Bygg hos Veni, systemintegratoren som utviklet og implementerte IT-infrastrukturen.

FTTO er et innovativt fiberbasert LAN-kablingskonsept. Optisk fiber går fra en sentral svitsj til et tilkoblingspunkt på hver arbeidsplass. Her gir en dedikert Ethernet-svitsj intelligent mediekonvertering fra fiber til kobber. Hver FTTO-svitsj er koblet til den sentrale distribusjonssvitsjen med én eller to SFP-kommunikasjonsforbindelser og har Gigabit Ethernet-kompatible brukerporter.

Den sentraliserte strukturen av aktive nettverkskomponenter forenkler nettverksdistribusjon og service betydelig, noe som reduserer IT-infrastrukturkostnadene betydelig. I tillegg støtter FTTO full PoE-funksjonalitet (Power over Ethernet).

Ingen datakabler går til brukernes arbeidsområder. Men for å sikre at bygningen ville være kompatibel med eldre standarder, sørget Veni for at hvert skrivebord har tilgang til en fysisk port.

- Alle kontorpulter og arbeidsplasser er utstyrt med strømkabler – og det er det! Det er bare ett teknisk rom for patching, som hovedsakelig huser fiberkabler til de distribuerte svitsjene: svært ryddig og enkelt å administrere, forteller Tore.

“ En bygning på størrelse med Innoasis vil typisk ha et teknisk rom på 6–8 kvadratmeter i hver etasje. Siden vi ikke har ført kabler til brukerne, trengte vi ikke dette, noe som også gjør at vi slipper tilhørende kjølesystemer, strømforsyning og adgangskontroll. Vi kan legge til kablet utstyr ved behov og enkelt koble det til fiberinfrastrukturen ved hjelp av distribuerte svitsjer. Denne tilnærmingen sparer omtrent 250 Cat6-kabler. Alle disse faktorene reduserer CO2-utslippene betydelig – et av hovedmålene med rehabiliteringen. ”

Teamleder Smarte Bygg hos Veni

Brukerne får tilgang til det trådløse nettverket på egen hånd ved hjelp av Life@Work-appen, og IT-infrastrukturen leveres som «Network as a Service».

- Jeg tror 'Network as a service' vil bli mer og mer utbredt i fremtiden, samt et enkelt konvergert nettverk som fleksibelt kan romme alt i hver bygning. Leietakere og brukere trengte bare å ta med sine egne bærbare datamaskiner, og de kunne begynne å jobbe uten problemer, sier Tore.

- De viktigste fordelene er kostnadsreduksjoner for utstyr så vel som ledelse – da det er færre kabler og kommunikasjonsrom – og større fleksibilitet for brukerne og de som eier bygningen. Under seminarer og andre arrangementer må man koble til midlertidig utstyr. Med dette designet er det svært enkelt å gjøre dette sikkert og effektivt. Integrasjon med IoT-enheter er også enklere og mer effektivt. Siden det bare er ett felles nettverk, har vi bedre kontroll over IT-sikkerheten.

- Wi-Fi-tilkoblingen gir mer enn nok båndbredde til de fleste arbeidsoppgaver, men vi kan også opprette direkte forbindelser til fiberstamnettet ved behov. En av leietakerne bruker regneklynge til å utføre store luftstrømssimuleringsberegninger, som vi kan koble direkte til en svitsjport. Vi er i en transformasjonsfase i bygninger: Vi må legge til nytt utstyr etter behov, og det bør være mulig å integrere alle typer systemer, inkludert bygningsadministrasjon, mot et stamnett. Hvis vi må legge til et stort antall porter permanent eller midlertidig, for eksempel for å kunne håndtere mye videoutstyr under store arrangementer, kan vi alltid legge til et nytt rack og eventuelt et patcherom. På denne måten kan vi støtte audio/video over IP for multicast, for eksempel.

“ Produsenter av disse systemene spesifiserer bestemte typer svitsjer, men DICE kunne håndtere utstyret uten problemer. Takket være Nexans LANactive Manager kan vi administrere alt sentralt fra skyen. Dette er flott, siden vi virkelig ikke ønsker å sette ut lokale servere hvis vi ikke trenger det! ”

Det er dekning overalt.

– Vi hadde allerede gjennomført et FTTO-prosjekt med Smedvig – Arkivenes Hus – i Stavanger, som gikk svært bra, sier Guillaume Angeli, Head of International Sales i Nexans.

–  For følgende prosjekter hadde Veni en ekstra forespørsel om programvarefunksjoner, som vi integrerte. Da de sa at de ønsket en fullstendig Wi-Fi-tilnærming, var DICE-svitsjen vi utviklet, det ideelle verktøyet. Dette kan imøtekomme FTTO-funksjonene Veni allerede trengte, samtidig som det tilbyr et 10G-grensesnitt samt kompatibilitet med POE++. En viktig fordel med FTTO er at beste praksis enkelt kan kopieres, og nettverk kan skaleres opp raskt. I tett samarbeid med Veni gikk utrullingen veldig greit, og vi har ikke hørt om noen problemer etter at de første leietakerne flyttet inn! fortsetter han.

Tore er enig i at planleggingen, implementeringen og igangkjøringen gikk greit.

– Sluttbrukere trenger ofte litt tid til å venne seg til ideen om at det ikke er noen fysiske nettverkstilkoblinger til datamaskiner og andre enheter – selv om mange enheter ikke lenger har de aktuelle portene! Nå kommer folk bare inn, slår på maskinen og ofrer ikke lenger nettverket en tanke. Det bare er der, og det er dekning overalt, selv i heisen, dusjen og kjelleren, forteller Tore.

– For å sikre et godt trådløst nett er planlegging av trådløs dekning helt avgjørende. Vi startet tidlig med dette arbeidet og oppdaterte planene etter hvert som arealutformingen endret seg under prosjekteringen. Det er viktig å sørge for at folk innen IT-infrastruktur involveres tidlig i installasjonsfasen, og at det kablede og trådløse nettverket er tilgjengelig ved oppstart av de tekniske systemene. Med det i bakhodet er det lurt å ha hovedkommunikasjonsrommet og Internett klart tidlig i byggefasen. I ikke-FTTO-nettverk har man ofte en ’topp til bunn’-tilnærming, der det bygges tekniske rom i hver etasje – men med FTTO trenger du ikke disse. Du vil imidlertid ha behov for å kunne teste nettverket mens det rulles ut, noe som krever at det eneste sentrale tekniske rommet og all strøminfrastruktur er på plass.

“ Det er flott å ha direkte tilgang til lokalt Nexans-personell i Norge som kjenner systemet og utstyret godt. Vi hadde noen spørsmål angående installasjon av DICE-svitsjer, og disse ble besvart raskt og effektivt. Systemet fungerer bra, og vi har ikke hatt noen problemer med verken det kablede eller det trådløse nettverket så langt. Veni er en av leietakerne i bygningen, så vi ville vært de første til å vite om det var noen problemer! Dette er det fjerde prosjektet av denne typen som vi har gjort, og for tiden pågår ytterligere to prosjekter på Site 4016 campus i Stavanger ”

Nettverksløsninger
Datanettverk

Her finner du mer informasjon om våre nettverksløsninger.