Bygningsinstallasjon

Effektiv logistikk og brukervennlige produkter. Alt ligger i detaljene når nye Sjukehuset Nordmøre og Romsdal på Hjelset bygges

6. aug. 2024

Dyre, stive og vanskelig å håndtere. Det har vært beskrivelsen av halogenfrie kabler. Helt frem til i dag. For i det omfattende byggeprosjektet av Nye Sjukehuset Nordmøre og Romsdal, har de involverte erfart hvordan det er å jobbe med fremtidens kabler – Nexans Easy-serien.

Få kvadratmeter. Mye kabel.

Våren 2025 skal Nye Sjukehuset Nordmøre og Romsdal (SNR) står klart. Det er installasjons- og serviceselskapet Bravida Norge som har elektrokontrakten i byggeprosjektet. Svein Valle jobber som prosjektsjef i Bravida Norge Trondheim, og kan fortelle at arbeidet med det nye sykehuset har vært både spennende og omfattende.

Svein Valle, prosjektsjef Bravida Norge

- Dette er jo et relativt stort prosjekt. Den totale kontraktsrammen er på ca 400 millioner kroner. Og akkurat nå er vi inne i en god flyt, jeg vil påstå at vi er på topp i produksjonen.

Valle presiserer at prosjektgjennomføring, kapasitet og kompetanse er viktige faktorer i prosjektet.

“ Å bygge et sykehus er jo et ganske komplekst prosjekt, det handler om faktorer som tekniske løsninger og medisintekniske områder. Det er teknisk tungt på små areal, det betyr også at det er mye kabel på få kvadratmeter, så alt er nødt til å være av beste kvalitet. En kabel som er mer brukervennlig kan for eksempel spare oss både tid og penger. ”

Prosjektsjef, Bravida Norge Trondheim

Det aller viktigste er sikkerhet

Nye Sjukehuset Nordmøre og Romsdal skal som alle andre sykehus sikre liv og ta i bruk mye dyrt elektronisk utstyr, det er dermed viktig å bruke løsninger som reduserer risiko ved brann. Det er grunnen til at det først og fremst brukes brannsikre (halogenfrie) og funksjonssikre kabler i slike bygg. På den måten unngår man risikoer med sort og korrosiv røyk som PVC medfører.

- Halogenfrie kabler har hatt rykte på seg for å være vanskelig å jobbe med, men her har det virkelig skjedd en endring, forteller Tore Bjørn Håkonsen, produktsjef i Nexans. Dette er Nexans Easy-serien er godt eksempel på. Kablene er både enkle å arbeide med, fleksible og raske å installere.

I tillegg til Bravida Norge og Nexans har også selskapet Onninen vært involvert i prosjektet med det nye sykehuset – da som grossist.

- Relasjonen vår til Bravida Norge har alltid vært god, og den har vært med på å bidra til effektiv logistikk i dette prosjektet, sier Trond Sagmyr, salgsrepresentant i Onninen. Vi har god erfaring med å samarbeide med Bravida Norge på tidligere prosjekter. De vet at vi er til å stole på som grossist, og vi vet at de alltid er flinke til å kjøpe varene de trenger i god tid i forveien. Da kommer også varene til avtalt tid. Som den største grossisten i Norge, er vi helt avhengige av god logistikk og bra kommunikasjon med kundene, og dette har også vært tilfelle i arbeidet med Easy-serien til Nexans.

Kortreiste kabler

Valle legger vekt på at både produkter og leveransesikkerhet har vært viktig i samarbeid Nexans.

- For det første, så er jo den tekniske løsningen viktig med tanke på at kablene skal brukes i ulike områder, sier Valle. Det andre vi er opptatt av, er leveransesikkerhet og logistikk. Jeg opplever også at alle de ulike partene i prosjektet er veldig kompetente. Med en «tight» fremdrift, er vi helt avhengige av at vi får det vi skal ha til riktig tid, og da er vi nødt til å samarbeide tett.

“ Det er også en fordel at Nexans holder til i Norge. Det er med på å gjøre det hele mer kortreist, for å si det sånn, og sikrer at vi får levert det vi har behov for når vi trenger det. ”

Prosjektsjef, Bravida Norge Trondheim

Effektiv produksjon? Ja, takk.

For Svein Valle i Bravida Norge har det vært naturlig at Nexans er en del av sykehusprosjektet.

“ Jeg har jo jobbet som både elektriker, prosjektleder og prosjekteringsleder, og har dermed vært med på veldig mange ulike prosjekter. Og Nexans har liksom alltid vært der, som en trofast og stødig leverandør. Jeg har alltid vært fornøyd med produktet – uansett hva slags prosjekt det har vært snakk om ”

Han avslutter:

- Et nasjonalt byggeprosjekt som Nye Sjukehuset Nordmøre og Romsdal, har jo ganske kort byggetid. Det stiller krav til planlegging og logistikk i alle faser. Da er det absolutt en fordel at vi kan jobbe med kabler som er mer fleksible. Hvis du kan bruke fire mann i stedet for åtte når du trekker en kabel, er det jo klart at produksjon en blir langt mer effektiv. Det betyr mye for oss.

Faktaboks: Nexans IFSI EASY

* Reduserer risiko og konsekvenser ved brann (halogenfri, røyksvak og brannkvalifisert CPR klasse D)

* Lett og rask å installere: særdeles fleksibel og lett å avmantle

* Oppfyller miljøkrav fra bl.a. «Svanen» (Svanelistet)